Employee advocacy to cenne narzędzie dla firm

Nie od dziś wiadomo, że pracownicy to najcenniejsze aktywa firmy. Liczy się nie tylko ich zaangażowanie w wykonywanie codziennych obowiązków, ale też lojalność i zaufanie. Posiadający odpowiednią motywację pracownicy mogą się bardzo przysłużyć Twojej firmie w kwestii employer brandingu. Osoby, które czują zadowolenie z danej organizacji, pracują efektywniej, a także nie skąpią pozytywnych opinii na swoich profilach w social mediach.

Jak w dobie kryzysu zaufania i jednocześnie nieustającej popularności social mediów mądrze zadbać o program employee advocacy? Jak skupić się na kulturze organizacyjnej firmy, by to zaowocowało rozwojem marki pracodawcy? Jak wykorzystać zadowolenie i zaufanie pracownika, by przełożyły się na employer branding? Jakich błędów unikać? Dowiesz się z artykułu.

Rzecznictwo pracowników a wizerunek firmy

Opinie personelu mają gigantyczny wpływ na postrzeganie całej organizacji. Statystyki mówią same za siebie. 52% konsumentów ufa pracownikom firmy bardziej niż samej firmie. Poza tym aż 84% osób pokłada większe zaufanie w rekomendacjach pracowników niż innych formach komunikacji reklamowej.

Dlatego pracodawcy powinni zadbać o to, by cały zespół podczas pracy czuł się autentycznie dobrze oraz podchodził do każdego zadania z entuzjazmem. Zadowolonych pracowników warto następnie zaangażować w programy employee advocacy.

Co to jest employee advocacy?

Employer advocacy i employer branding to bardzo popularne tematy w świecie HR. Wiele się mówi o kulturze organizacyjnej firmy. Jednak nie jest wcale tak łatwo zbudować wizerunek sympatycznego i nastawionego na rozwój miejsca pracy, w którym ludzie są szczęśliwi, mają swobodę działania i realizują swoje potrzeby.

O ile Employer branding możesz w jakimś stopniu budować samodzielnie, na przykład poprzez pozytywne opinie w serwisie społecznościowym (głównie Facebooku i LinkedIn) czy udział w konferencjach. Natomiast w kwestii employee advocacy całkowicie zależysz od tego, czy personel w ogóle chce o swojej pracy mówić – a jeśli tak, to w jaki sposób.

Employee advocacy pozwala namalować bardziej rzeczywisty obraz Twojej firmy, gdyż stanowi przekaz płynący od samych pracowników. Rzecznictwo pracowników ma ogromny i nieoceniony wpływ na to, kto składa u Ciebie CV oraz z jakim nastawieniem przychodzi do biura. Pozytywny content, który wyszedł spod ręki pracowników, świetnie wpływa na rozpoznawalność i buduje większe zasięgi marki pracodawcy.

Z punktu widzenia marketingu employee advocacy jest formą reklamy, którą tworzą ludzie pracujący w organizacji. Taka promocja firmy wymaga trochę wysiłku i zaangażowania również ze strony pracodawcy, ale przekłada się na szereg niebagatelnych korzyści.

Na czym opiera się program employee advocacy?

Employee advocacy można włączyć w strategię firmy w formie programu. Polega on na zaproszeniu określonych pracowników do udziału w promocji organizacji. Chodzi o to, by zostali ambasadorami firmy i przedstawiali pozytywnie swoje miejsce pracy. Działania uczestnika programu employee advocacy odbywają się często za pomocą LinkedIn lub innego profilu internetowego. Pracownik stara się udostępniać posty w mediach społecznościowych, w komunikacji skupiając się na tym, dlaczego jego pracodawca jest wartościowy.

Zespół omawia pomysły na działania w ramach employee advocacy

W praktyce to programu employee advocacy można podejść na 2 sposoby:

  1. Wyznaczona osoba z firmy przygotowuje dla ambasadorów wytyczne, w których określa, jakie komunikaty mają opublikować, czasami również dostarcza gotową treść. Z jednej strony ośmiela to i „zwalnia” pracowników z tworzenia czegoś samodzielnie, jednak z drugiej, pozbawia to działanie pewnej autentyczności.
  2. Organizacja skupia się na budowaniu kultury, która sprzyja spontanicznym przejawom employee advocacy. Ambasadorzy wyłaniają się w tej sytuacji naturalnie, a pozostali, mniej otwarci pracownicy, są skłonni polecać firmę w rozmowach z bliskimi osobami. Ten wariant jest zdecydowanie bardziej wartościowy dla firmy.

Takie komunikaty stają się dużo bardziej autentyczne niż te, w których publikowanie angażuje się sama firma. Wszak jakaś osoba podpisuje się pod treściami swoim imieniem i nazwiskiem. Ambasadorzy programu employee advocacy skutecznie dbają o edukowanie i angażowanie przyszłych pracowników danej organizacji, a także o utrzymanie i przyciągnięcie klientów.

Brzmi znakomicie, nieprawdaż? W związku z tym nie wahaj się i zaproś wybranych pracowników w Twojej firmie do programu employee advocacy. Szybko zauważysz pozytywny wpływ na promowanie marki pracodawcy.

Jak wybrać uczestników programu employee advocacy?

W idealnej sytuacji ambasadorzy marki wyłaniają się samoistnie. Z reguły dzieje się to dlatego, że w pracy im się podoba i lubią o tym mówić. Są otwarci i chętnie dzielą się swoimi przemyśleniami w sieci, wrzucając posty na tablicę lub na grupy tematyczne.

Nie zawsze jednak jest tak łatwo. Jeśli nie udało Ci się w naturalny sposób wyłonić ambasadorów, możesz wdrożyć program employee advocacy, w którym wybrane przez Ciebie osoby zajmą się promowaniem firmy.

Nie wybieraj uczestników przypadkowo. Przyjrzyj się codziennej aktywności personelu i na tej podstawie zastanów się, które jednostki najlepiej się czują w biurze, wykazują inicjatywę i są komunikatywne. Zwróć również uwagę na to, jak chętnie udzielają się w mediach społecznościowych. Dokładnie takich ambasadorów Ci potrzeba!

4 kroki do programu employee advocacy

Jak wdrożyć employee advocacy w firmie?

Żeby czas poświęcony na przygotowanie programu employee advocacy nie poszedł na marne, zwróć uwagę na kilka ważnych kwestii:

1. Określ swój cel

Przy tworzeniu programu zastanów się dobrze, czego chcesz. Pragniesz uskutecznić rozwój sieci kontaktów? Wolisz zadbać o wzrost zaangażowania w komunikację toczącą się na profilach społecznościowych? A może próbujesz przyciągnąć nowych pracowników?

2. Wybierz odpowiednich ambasadorów

Jak wspomnieliśmy wyżej, nie warto robić tego w sposób przypadkowy. Postaw na ludzi, którzy swobodnie czują się w mediach społecznościowych i sami z siebie regularnie udostępniają tam dużo treści. Ich komunikaty będą odbierane jako naturalne, w odóżnieniu od postów tworzonych przez osoby, które nigdy niczego nie opublikowały, a nagle się „obudziły” i zaczęły chwalić firmę.

3. Określ zakres zadań

Spotkaj się ze świeżo wybranymi ambasadorami i jasno opisz, czego właściwie oczekujesz. Wyjaśnij, jaki cel zamierzasz osiągnąć i dlaczego program jest taki ważny. Pamiętaj również o work-life balance i zaplanuj działania tak, by nie angażować ambasadorów w ich czasie wolnym.

4. Pokaż korzyści

Nagradzaj osoby zaangażowane w program. Możesz zaproponować różne formy motywowania, na przykład dodatkowe benefity, nagrody, vouchery podarunkowe. Pomyśl też o zaoferowaniu szkolenia z prowadzenia profilu internetowego – albo innego kursu, dzięki któremu zatrudnieni rozwiną kompetencje.

Błędy przy wdrażaniu employee advocacy

Błędy przy wdrożeniu employee advocacy

Wdrożenie programu employee advocacy nie oznacza automatycznie sukcesu w realizacji założonych celów. Takie przedsięwzięcie może ponieść klęskę, jeżeli popełnisz poniższe błędy:

Rozminięcie się w kwestii wartości

Inwestowanie czasu i energii w employee advocacy nic Ci nie da, jeżeli członkowie zespołu nie identyfikują się z wartościami, jakimi kieruje się przedsiębiorstwo. Nawet jeśli dane osoby zgodzą się wziąć udział w programie, ich komunikaty będą brzmieć sztucznie. Autentyczność stanowi tutaj klucz.

Ignorowanie potrzeb pracowników

Trudno mówić o skutecznym employee advocacy, kiedy firma nie zaspokaja podstawowych potrzeb personelu. Żadna osoba nie zaangażuje się z ochotą i entuzjazmem w promowanie organizacji, w której czuje się źle.

Brak motywacji

Pozbawiony motywacji i odpowiedniego wsparcia pracownik nie pali się do tego, by wykonywać dodatkowe działania. A nawet jeśli to zrobi, nie można liczyć na komunikaty, które zachęcą odbiorców.

Włączenie działań employee advocacy w zakres obowiązków

Zmuszanie pracowników do stania się ambasadorami marki i grożenie konsekwencjami za brak aktywności w internecie to bardzo zły pomysł. Może doprowadzić nawet do odejścia takich osób do bardziej przyjaznej firmy.

Pamiętaj też, że prosisz o swego rodzaju „reklamę” firmy na prywatnym profilu, pracownik ma pełne prawo odmówić takich działań. Jeśli swoje konto na Facebooku czy Instagramie wykorzystuje, by publikować zdjęcia z wakacji lub pokazywać swoje pasje, nie oczekuj, że zmieni kierunek i zacznie pisać o pracy.

Nieumiejętne wykorzystanie marketingu szeptanego

Niektórzy pracodawcy kupują pozytywne opinie albo sami dodają w internecie anonimowe peany na temat swojej firmy. Niestety często widać, że komentarze są ustawione. A jeśli w przedsiębiorstwie źle się dzieje, takie działania mogą dodatkowo rozjuszyć personel. Pamiętaj, że ludzie znacznie chętniej wystawiają krytyczne opinie, niż chwalą (zwłaszcza w internecie).

Brak analizy i systematyczności

Employee advocacy nie warto wprowadzać z doskoku i bez zastanowienia. Wcześniejsza analiza nastawienia pracowników jest niezbędna do tego, by program funkcjonował prawidłowo. Potraktuj go jak inne długofalowe działania marketingowe.

Korzyści z employee advocacy dla firmy

Programy employee advocacy przekładają się na szereg korzyści. Po pierwsze, osoba zaproszona do programu czuje się zauważona i doceniona. Dzięki temu następuje jeszcze większy wzrost jej aktywności i szczerego zaangażowania w życie firmy. Zadowolony pracownik z przyjemnością wkłada wysiłek w to, by organizacja się rozwijała.

Po drugie, w wiarygodny sposób budowany jest pozytywny wizerunek organizacji. Osoba zaangażowana w employee advocacy, mówiąca miłe rzeczy o swojej firmie, tworzy pozbawiony sztuczności i pełen emocji przekaz. Autentyczne komunikaty łatwo docierają do szerokiej rzeszy kontaktów.

Po trzecie, rzecznictwo pracowników wpływa na zwiększenie zasięgu marki pracodawcy. Wynika to z natężonej liczby interakcji między treściami w social mediach. To z kolei wpływa na ilość wyszukiwań marki, nie tylko w poszukiwaniu zakładki „kariera”. Inne firmy też chętniej będą współpracować z organizacjami, które dbają o swój zespół.

Po czwarte, działania ambasadorów zaangażowanych w employee advocacy potrafią przekonać większość klientów, że warto podtrzymać obecną współpracę. W końcu organizacja, w której pracuje tak zmotywowany i usatysfakcjonowany zespół, zasługuje na uwagę.

Po piąte, to bardzo skuteczny sposób pozyskania nowych klientów i partnerów biznesowych. Dobrze przeprowadzone programy ambasadorskie wiedzą, jak zachęcić osoby, które nie współpracowały wcześniej z marką. Przedstawiciele genracji Z zwracają szczególną uwagę na wartości, które prezentuje marka. To dzisiejsi młodzi pracownicy i konsumenci, których zdecydowanie chcesz mieć po swojej stronie.

Po szóste, employee advocacy umożliwia przyciągnięcie do organizacji najlepszych talentów. Jeśli dana osoba planuje zmienić pracę, rozgląda się za opcją najlepiej spełniającą oczekiwania. Chętniej zaaplikuje do firmy, na rzecz której świadczą pracownicy, niż do takiej, gdzie tego zaangażowania nie widać. Można więc pozyskać wykwalifikowany, posiadający szereg cennych umiejętności personel.

Korzyści z employee advocacy dla pracowników

Nie tylko pracodawcy, ale również pracownicy osiągają korzyści dzięki employer advocacy. Po pierwsze, poczucie bycia docenionym uskrzydla i napełnia świeżą energią. Taka osoba czuje, że pracuje w dobrym miejscu. Odczuwa większe zadowolenie z wykonywanych obowiązków.

Po drugie, program w dużej mierze zakłada nagradzanie aktywnych osób. Tak więc dostają one ciekawe benefity, w tym nagrody czy szkolenia rozwijające kompetencje lub pasje. Niektórzy pracodawcy wręczają ambasadorom upominek w postaci vouchera na przeżycia, żeby wykreować rewelacyjne wspomnienia, które pozostaną do końca życia.

Po trzecie, pracownik zaangażowany w employee advocacy tworzy swój personal branding. W dosyć łatwy sposób buduje markę osobistą, co kiedyś może się mu bardzo przydać.

Jak widzisz, employee advocacy to zagadnienie, któremu warto się bliżej przyjrzeć podczas planowania firmowej strategii reklamowej. Zadowoleni pracownicy są kluczem do prężnego rozwoju całego przedsiębiorstwa. Jeżeli szukasz skutecznych i oryginalnych metod dbania o satysfakcję personelu, zgłoś się do nas. Na pewno pomożemy!

Anna Kłodnicka

Content Specialist

Jestem oddaną fanką frytek i japońskiej muzyki. Uwielbiam otaczać się rzeczami na literę „k”: kwiatami, książkami, kamieniami. Te ostatnie zawsze przywożę garściami z zagranicznych wojaży, by przypominały mi o wspaniale spędzonych chwilach. Podróże traktuję jako niesamowitą przygodę, kolekcjonując w pamięci każde wspomnienie.

Zostaw odpowiedź