Mapa i akcesoria podróżnicze

Potrzebujesz narzędzia, które sprawi, że pracownicy zupełnie inaczej spojrzą na swoje cele i pracę? Wykorzystaj siłę mapy marzeń, znaną też jako tablica marzeń czy mapa celów. Umieść na niej pragnienia i cele zawodowe pracownika i pomóż im spełnić marzenia. Mapa marzeń nie tylko przypomni o celu, ale też zmotywuje do pracy i pozostania w organizacji.

Czym jest mapa marzeń?

Mapa marzeń to sposób na przedstawienie w formie graficznej celów i pragnień, które chcemy osiągnąć w danym czasie. Pozwala zdefiniować priorytety z różnych obszarów życia, mierzyć postępy i pomaga skupić się na realizacji celów, które odgrywają w naszym życiu najistotniejszą rolę. Pragnienia, które zamieniamy w realne plany (z etapami i datami), mają większą szansę na realizację. A jeśli w spełnianiu pragnień pomaga pracodawca – to przepis na najlepsze miejsce pracy.

Kształt i forma mapy marzeń może być naprawdę bardzo różna i zależy od osoby, która ją tworzy. Nie ma tutaj dobrych i złych pomysłów, a wszystko zależy od tego, co chcesz osiągnąć.

Dlaczego warto robić mapę marzeń w firmie?

Mapa marzeń to narzędzie, które pomaga wdrożyć działania z dziedziny psychologii pozytywnej. Doskonale sprawdza się w życiu osobistym, a Tobie może pomóc w wytyczaniu drogi i osiągnięciu sukcesów poszczególnych pracowników i całych zespołów w firmie. Zachęcanie pracowników do myślenia o swoich marzeniach i świętowanie ich postępów może przyczynić się do zwiększenia ich motywacji i poczucia spełnienia w pracy. Do czego można wykorzystać mapę marzeń?

  1. Pomoc w określeniu celów – mapa marzeń to okazja, by określić długoterminowe cele i krótkoterminowe kroki, które trzeba zrealizować, aby spełnić marzenie. Pracownik dostaje listę priorytetów, a firma zobowiązuje się go za to wynagrodzić w niezwykłej formie.
  2. Kreowania wizji dla całych zespołów – mapa marzeń może pomóc nakreślić cele działań nie tylko pojedynczego pracownika, ale i całych zespołów. W takim wariancie warto stworzyć mapę, która uwzględniać będzie poszczególnych członków grupy, ich rolę w realizacji wizji i indywidualne marzenie do spełnienia. Można w ten sposób dodatkowo budować nawyki w zakresie współpracy i umiejętność wspólnego działania.
  3. Motywacja przez wizualizację – patrzenie na swoją mapę marzeń może pomóc we wzmocnieniu motywacji i większego zaangażowania w pracę. Jeśli wiesz, czego chcesz i co musisz zrobić, aby to osiągnąć, działasz bardziej świadomie i monitorujesz swoje postępy.
  4. Połączenie celów z wartościami firmy – w dużych organizacjach często nie mamy świadomości tego, jaka jest nasza rola w realizacji celów biznesowych. Mapa marzeń, dzięki jasno zdefiniowanym priorytetom i działaniom, może pomóc połączyć osobiste cele pracownika z jego rolą w realizacji celów całej organizacji.
  5. Rozwijanie zespołów – mapa marzeń może pomóc w doskonaleniu umiejętności i określaniu ścieżki zawodowej. Wymaga sprecyzowania, czego chcemy i zrobienia planów dotyczących ścieżki zawodowej. Na firmowej mapie marzeń mogą znaleźć się różnego rodzaju formy doskonalenia umiejętności (kursy, szkolenia, certyfikaty), które pomogą w osiąganiu kolejnych celów. To z kolei dodatkowa korzyść, która może przyciągnąć do Ciebie talenty i sprawić, że pracownicy zostaną na dłużej.

Wiesz już, co możesz zyskać, tworząc tablicę marzeń w firmie. Czas zatem zabrać się za jej przygotowanie. Poniżej znajdziesz instrukcję, która pomoże Ci w stworzeniu własnej mapy marzeń dla zespołu i pracownika.

Niezbędne elementy każdej mapy marzeń

Zanim przystąpisz do wykonania mapy marzeń, stwórz strategię i założenia:

  1. określ cele – musisz wiedzieć, co chcesz osiągnąć dzięki mapie marzeń. Cele mogą być różne, a mogą to być np. skuteczny oboarding nowego pracownika (mapa na pierwszy rok współpracy), budowanie współpracy między działami (mapa na czas realizacji projektu) itp.,
  2. ustal priorytety – skonkretyzuj to, co znajdzie się na mapie, ułóż zadania i kolejne kroki, które doprowadzą do spełnienia marzenia,
  3. zaplanuj daty – stwórz plan na określony czas (np. rok) i ustal kamienie milowe, które będą oznaczały czas na wykonanie konkretnych zadań,
  4. wybierz nagrody – nagrodą za podążanie mapą marzeń powinno być spełnienie marzenia. Lot szybowcem, skok ze spadochronem czy nurkowanie w kamieniołomie to marzenia, które pomożemy Ci spełnić.

Tworzenie mapy marzeń krok po kroku

Mapa marzeń może być skutecznym narzędziem w walce z wysoką rotacją pracowników i w sytuacji, kiedy chcesz zacząć świadomie kształtować kulturę organizacji, wprowadzać nowe rozwiązania i zmieniać firmę od wewnątrz. Będzie świetnym narzędziem przy onboardingu, rozmowie cyklicznej z pracownikiem, ustalaniu ścieżki rozwoju, którą można wspierać z poziomu firmy. Możliwości są niemal nieograniczone, bo motywacja w pracy przyda się każdemu.

Jak zatem stworzyć mapę marzeń? Oto instrukcja, która pomoże w tworzeniu mapy dla zespołu (lub całej organizacji):

  1. Zdecyduj, w jakim układzie ma być mapa marzeń (dla pracownika może to być karta A3, dla całego zespołu sprawdzi się duża tablica, np. o wymiarach A1 lub A0).
  2. Przeglądamy magazyny i kolorowe czasopisma, by wybrać wizualne przedstawienia marzeń, które firma może zrealizować. Jeśli wolisz wydrukować konkretne nagrody, zdjęcia pobierzesz z internetu. Wizualne reprezentacje marzeń są kluczowe podczas tworzenia swojej mapy.
  3. Podziel mapę na kilka równych części (najlepiej dla każdego pracownika). Zostaw miejsce na jego/jej zdjęcie, imię i nazwisko oraz zapisane marzenie. Dodaj cele z datą realizacji.
  4. Przyklej obrazki, jeśli tylko chcesz, możesz też dodać hasła motywacyjne i logo firmy. Mapę stworzysz też w programie graficznym, jeśli tylko masz takie umiejętności.
  5. Gotową mapę powieś na ścianie i zakomunikuj pracownikom.

Stworzenie mapy marzeń to dość czasochłonne zajęcie, a jej wykonanie to dopiero początek całego przedsięwzięcia. Kolejnym krokiem jest zaproszenie pracowników do udziału w akcji i monitorowanie postępów. Na końcu czeka nagroda, czyli wspólne świętowanie i spełnianie marzeń. Te elementy sprawiają, że można wykorzystać mapę do zbudowania własnej gry wewnątrz organizacji.

Mapa marzeń jako pomysł na grywalizację

Mapa celów jest graficzną formą przedstawienia drogi do spełnienia marzeń. Aby dodatkowo wykorzystać jej potencjał, możesz stworzyć zasady gry, które zaangażują pracowników w całe przedsięwzięcie. Mapa z grywalizacją powinna zawierać:

  1. Zadania do wykonania – konkretne działania, które umieścisz na mapie poszczególnych pracowników. Każde z nich musi zostać przypisane do konkretnego etapu realizacji. Zadaniem pracownika jest ukończenie zadań, które przybliżają go do spełnienia marzenia.
  2. Punkty do zdobycia – za każde ukończone zadanie należy przyznawać punkty. Co więcej, możesz określić również punkty bonusowe np. za dzielenie się pomysłami, wykazywanie inicjatywy itp. Gracz, który zdobędzie najwięcej punktów wygrywa dodatkową nagrodę.
  3. Rywalizacja w drużynach – może się przydać w czasie warsztatów lub sesji burzy mózgu. Wygrany zespół dostaje dodatkowe punkty w zabawie.
  4. Eksplorowanie mapy mapa może nie tylko odzwierciedlać postępy, ale też zawierać dodatkowe zadania, zagadki i niespodzianki. Za ich rozwiązanie należą się dodatkowe punkty.
  5. Historie sukcesu – wykorzystaj mapę do pokazania swojego zespołu. Umieść na niej historie innych osób, które osiągnęły swoje cele (i jak to zrobiły). Gracze będą mogli przeczytać ich historie i zastosować wskazówki w swojej pracy. Za przeczytanie historii również możesz dawać dodatkowe punkty.

To tylko część możliwości. Przy ustalaniu własnych zasad gry, pamiętaj, by były one zrozumiałe i angażujące, a po ich wykonaniu musi zostać przyznana nagroda.

Pobierz gotowy szablon: mapa marzeń

Spełnianiem marzeń zajmujemy się zawodowo i doskonale wiemy, jak dużą moc sprawczą ma sprecyzowanie planów, które pomogą nam zrealizować cel. Oczywiście, możesz wykonać własną mapę marzeń, ale możesz też skorzystać z gotowej grafiki, dzięki której możesz skupić się na tworzeniu angażującego programu. Przygotowaliśmy dla Ciebie aż 2 gotowe mapy marzeń do pobrania. Wystarczy je wydrukować i działać.

Mapa marzeń całego zespołu

To mapa, która świetnie sprawdzi się, by motywować pracowników do osiągania kolejnych celów i pokazywania im i innym, że firma wspiera ich w dążeniu do osobistych celów i rozwoju. Projekt przewiduje zespół liczący 30 osób.

Mapa marzeń zaprojektowana dla zespołu

Przygotowaną przez nas mapę marzeń wydrukuj i powieś w widocznym miejscu. Może to być biurowy korytarz, sala konferencyjna lub inna wspólna przestrzeń. Ważne jest, by było to miejsce często odwiedzane przez pracowników, w którym mapa (i umieszczone na niej obrazy) będzie ich dodatkowo inspirować do działania i dołączenia do projektu.

Mapa marzeń dla pracownika

Każdy pracownik może mieć własną mapę marzeń, którą umieści przy swoim stanowisku pracy. Ten projekt jest bardziej szczegółowy i pozwala wyszczególnić kolejne etapy dążenia do celu. Mapa, która znajduje się w zasięgu wzroku, działa na podświadomość i motywuje do pracy każdego dnia.

Mapa marzeń dla pracownika

Kiedy i jak zrealizować projekt?

Mapę marzeń możesz wprowadzić w dowolnym momencie. Dla wielu firm najlepszy jest początek roku, kiedy to wyznaczane są cele i plany dla całej organizacji na dany rok. Przy wdrażaniu tego pomysłu warto porozmawiać z pracownikami i uwzględnić ich konkretne cele (takie jak np. kariera, podróże, przyszłość w firmie), by mapa odzwierciedlała najważniejsze i – przede wszystkim – realne cele.

Mapa marzeń – jak mierzyć cele pracowników?

Mierzenie postępów i realizacji celów pomaga w realistycznym podejściu do tablicy marzeń. Cała koncepcja służy przecież rozwijaniu firmy. Warto zatem już na samym początku ustalić, co chcemy osiągnąć i w jaki sposób zmierzymy rezultaty wprowadzenia projektu z mapą w organizacji. Oto kilka sugestii:

  1. Rotacja pracowników – jeśli celem projektu jest zatrzymanie pracowników w organizacji, zestaw dane dotyczące zatrudnienia sprzed wprowadzenia mapy z tymi, które zbierzesz w trakcie programu.
  2. Zadowolenie – najprostszym, a często i najlepszym rozwiązaniem, jest poproszenie pracowników o opinię. Zrób ankiety wśród pracowników, z których dowiesz się, jaki był odbiór projektu i jak oceniają oni korzyści z jego zastosowania.
  3. Przyjmij podejście ilościowe – w dużej organizacji sukcesem projektu może się okazać… ilość zrealizowanych marzeń. To są dane, którymi możesz również pochwalić się na zewnątrz w postaci komunikatów employer brandingowych.

Mierzenie korzyści płynących z mapy marzeń wymaga elastycznego podejścia i w dużym stopniu zależy od początkowych założeń. Warto skupić się tutaj na jakości (nie na ilości) i omówić wyniki ze wszystkimi zaangażowanymi osobami. Jeśli wyniki będą pozytywne, będzie to zachęta dla Ciebie, by zrobić taki projekt jeszcze raz.

Monika Suchodolska

Content Specialist

Uwielbiam oglądać wschód słońca z kubkiem mocnej kawy i w dobrym, kocim towarzystwie. Dzielę marzenia na te małe, które staram się spełniać codziennie. Zaliczam do nich drobne przyjemności, dobrą literaturę, wciągające seriale i pyszne jedzenie. Marzenia przez duże „M” to z kolei podróże, najlepiej spontaniczne.

Zostaw odpowiedź