W poprzednim artykule podzieliliśmy się z Państwem sprawdzonymi przez nas sposobami, jak zwiększać motywację pracowników. W poradniku dostępnym do pobrania na stronie Motywacja w praktyce wskazaliśmy konkretne inicjatywy i rozwiązania możliwe do wdrożenia, często bezkosztowo, stanowiące odpowiedź na konkretne potrzeby poszczególnych osób. Odpowiednio zmotywowani pracownicy angażują się zdecydowanie bardziej w swoją pracę. Czują się także docenieni, a dzięki temu w Państwa firmie może do lamusa odejść wizja stresującego poniedziałku i oczekiwanie z wytęsknieniem na koniec tygodnia. 

Jednym z rozwiązań wymienionych przez nas w poradniku jest wręczanie drobnych upominków pracownikom. Temat powraca szczególnie w okresie przedświątecznym, gdyż w wielu firmach trwała jest kultura i tradycja docenienia pracowników za całoroczną pracę. Jednak przed szefami zespołów stoi trudne zadanie. Dodatkowe świadczenia, systemy premiowe i inne HR-owe narzędzia stały się codziennością. Pracodawcy muszą szukać wyróżniających się ścieżek na zbudowanie lojalności. W naszej ocenie warto pytać, czego potrzebują sami pracownicy – odpowiedzi mogą rzucić inne światło na temat prezentów. Wiemy to, gdyż przeprowadziliśmy badanie dotyczące otrzymywania prezentów od pracodawców.

Nasze przekonanie o tym, że pracownicy uważają upominki od pracodawców za miły gest wynika z raportu, który przygotowaliśmy na podstawie ankiety przeprowadzonej na próbie blisko 600 polskich pracowników. Nie dziwi fakt, że 97% pytanych odbiera pozytywnie dawanie prezentów przez pracodawców. W ocenie pracowników otrzymanie prezentu oznacza, że praca danej osoby jest doceniana (62% odpowiedzi), wpływa na poprawę samopoczucia i wzrost motywacji (odpowiednio (56% i 46% odpowiedzi).  Nie chodzi tu wyłącznie o prezenty świąteczne, ale również upominki z okazji urodzin, czy okrągłej rocznicy zatrudnienia lub doceniające wykonanie ambitnego zadania. Tym sposobem pracownik dostaje informację, że w oczach pracodawcy nie jest tylko zasobem. Czuje się częścią większej całości, ma pewność, że jego praca jest istotna i przyczynia się do rozwoju firmy. Prezent odgrywa także znaczenie w przywiązaniu pracownika do firmy. Pracownik w większym stopniu jest zaangażowanym ambasadorem marki. To wszystko ma bezpośrednie przełożenie na efektywność jego pracy. Wykorzystanie potencjału prezentów jako wartościowego narzędzia HR jest jednak wciąż na niższym poziomie. Według wyników naszych badań jedynie 65% pracodawców wręcza pracownikom prezenty. 

Niewątpliwie ważny jest nie tylko sam aspekt wręczania prezentu, ale także dopasowanie prezentu do potrzeb i oczekiwań pracowników. W badaniu pytaliśmy więc także o konkretne rodzaje prezentów – te, faktycznie otrzymywane oraz te, które pracownicy chcieliby otrzymywać. Ciekawi fakt, że karty podarunkowe i vouchery na przeżycia (np. voucher SPA, kolację we dwoje, lot szybowcem czy jazda quadem) zostały wskazane jako najchętniej otrzymywane prezenty — pracownicy chcą otrzymywać prezenty, które dają elastyczność w ich finalnym zastosowaniu. Cenią sobie możliwość samodzielnego podjęcia decyzji, co do wyboru konkretnego przeżycia lub przeznaczenia środków z karty podarunkowej. Deklarowane preferencje dotyczące prezentów są spójne z tym, co dla pracowników jest ogólnie ważne w życiu. Z naszego badania wynika, że 65% pracowników marzy o spędzeniu czasu w ciekawy, angażujący sposób, ponadto marzą oni o  spędzeniu czasu z bliskimi oraz o relaksie. Być może po rozmowie z pracownikiem okaże się więc, że najlepszym prezentem będzie po prostu dodatkowy dzień wolny lub możliwość wcześniejszego wyjścia z pracy w piątek. 

Wyniki badania pokazują, że prezent dla pracownika jest wciąż relatywnie mało wykorzystanym narzędziem w budowaniu pozytywnego wizerunku firmy jako pracodawcy oraz motywowaniu pracowników. Jest to szczególnie ważne, biorąc pod uwagę aktualne trendy i konieczność wyróżnienia się na rynku pracy. Jeśli chcą Państwo dowiedzieć się więcej na temat tego, co lubią i czego nie lubią dostawać pracownicy, zapraszamy do lektury raportu Prezenty dla Pracowników.

To trzeci tekst z cyklu trzech artykułów, w których chcemy podzielić się z Państwem naszymi doświadczeniami w zakresie budowania motywacji i zaangażowania u pracowników.

Pozostałe artykuły z cyklu: Motywowanie pracowników w praktyce

Ten artykuł został opublikowany w magazynie HR Business Partner

Zostaw odpowiedź