Grupa pracownic podczas integracji firmowej

W artykule „Magiczna formuła na motywację pracowników” w poprzednim wydaniu  zaproponowaliśmy Państwu narzędzie do badania indywidualnego profilu motywacji jako sposobu na odkrycie, co motywuje konkretną osobę. Teraz zachęcamy, by wykonać drugi krok i zaplanować wdrożenie działań adresujących potrzeby indywidualnych pracowników oraz całych zespołów. Zachęcamy do połączenia obu typów działań. Dzięki temu jednocześnie będziemy mogli zwiększać motywację poszczególnych osób oraz wzmacniać integrację i poczucie wagi współpracy dla wspólnego osiągania celów. 

Z naszych doświadczeń wynika, że dla większości pracowników ważne jest, aby być docenianym za zaangażowanie i sukcesy. Jak zadbać o to w praktyce? Powstają specjalne aplikacje, poprzez które pracownicy mogą wzajemnie przesyłać sobie kudosy lub w inny sposób wyrażać wdzięczność dla kolegów. Jest jednak prostszy sposób i – co dla wielu osób może być ważne – nie generujący kosztów. Wdrożyliśmy go w zespole Katalogu Marzeń i potwierdzamy, że działa. To cotygodniowy Teamletter, czyli wewnętrzny newsletter wysyłany w piątek i podsumowujący najważniejsze działania, wydarzenia i osiągnięcia z mijającego tygodnia. Nasza szefowa wymienia w nim osoby zaangażowane w poszczególne projekty. Dzięki temu każdy ma poczucie, że jego wkład w bieżące działania oraz rozwój firmy jest dostrzegany i doceniany. Ponadto jest to okazja do przeczytania o dokonaniach kolegów i dzięki tej lekturze w dobrej atmosferze rozpoczynamy weekend. Można powiedzieć, że to banalna sprawa, ale proste rzeczy są najważniejsze, a uznanie z ust szefa ma naprawdę magiczną moc i jest proste do wdrożenia, choć często szefowie nie doceniają tej metody. 

Drugim sposobem docenienia, które stosujemy w naszym zespole jest Puchar przechodni za szczególne osiągnięcia. Wręczany jest podczas spotkań statusowych osobie, która miała szczególne osiągnięcia w minionych dniach. Czasem w pucharze pojawiają się słodycze lub jakiś owoc, co wywołuje uśmiech na ustach Obdarowanego. Prosta rzecz, a pozwala wyróżnić zasłużonych. Inne rozwiązania praktyczne to zapis sukcesów i podziękowania na tablicy dostępnej w przestrzeni wspólnej, oznaczenie biurka symbolem nagrody, drobny upominek lub voucher na przeżycie z odręcznie napisaną kartką, kawa zaparzona przez szefa. Oczywiście może to być też nagroda pieniężna, ale w niniejszym artykule koncentrujemy się na sposobach, które na co dzień w prostych gestach pozwalają doceniać współpracowników i małymi krokami budować poczucie wartości zespołu i jego poszczególnych członków. 

Aby opisane powyżej pomysły odniosły realny efekt, ważne jest, abyśmy byli w ich wdrożeniu konsekwentni. Jeśli wdrażamy teamletter i założymy, że będzie miał charakter cotygodniowy to faktycznie powinien być wysyłany co tydzień. W przeciwnym wypadku przy braku systematyczności możemy osiągnąć efekt odwrotny od zamierzonego. Warto być też przygotowanym na to, że na początku zmiana może wywołać zaskoczenie, a nawet nieufność. Naturze Polaków bliższe jest narzekanie niż dostrzeganie pozytywów. Potwierdzają to badania prof. Bogdana Wojciszke psychologa z Uniwersytetu SWPS. Warto więc w tym kontekście wyjaśnić zespołowi, że pomysł na wprowadzenie działań związanych z docenianiem ma pozwolić na zbudowanie kultury dostrzegania pozytywów. Dzięki temu na twarzach ludzi częściej będzie gościł uśmiech i wszyscy zauważą pozytywną różnicę w atmosferze w pracy.

W podobny sposób opracowaliśmy rozwiązania dla wszystkich czynników motywujących zespół  wskazanych w badaniu indywidualnego profilu motywacji. Praktyczny poradnik dostosowujący rozwiązania do czynników motywujących stanowi drugi prezent dla czytelników magazynu HR Business Partner. 

Motywacja – wdrożenie w praktyce

To drugi tekst z cyklu trzech artykułów, w których chcemy podzielić się z Państwem naszymi doświadczeniami w zakresie budowania motywacji i zaangażowania u pracowników. W kolejnym podzielimy się wnioskami na temat otrzymywania prezentów przez pracowników polskich firm oraz czy ma to wpływ na ich motywację — na podstawie Raportu, który jest wynikiem badania ponad 600 respondentów. Zachęcamy do uważnego czytania.

Pozostałe artykuły z cyklu: Motywowanie pracowników w praktyce

Artykuł został opublikowany w magazynie HR Business Partner.

Zostaw odpowiedź