Jako przedsiębiorca lub sprzedawca z pewnością dążysz do tego, aby konsument zawsze był usatysfakcjonowany. Przy każdej okazji dbasz o atrakcyjną ofertę towaru czy usługi, usprawniasz cały proces zakupowy, przedstawiasz jasne procedury gwarancji. Dokładasz wszelkich starań, aby zadowolić konsumenta od momentu złożenia zamówienia aż po finał zakupów. Chcesz, by przy następnej okazji na pewno wrócił do Twojej firmy.
Niestety czasami któryś z elementów tej układanki zawodzi. Kupujący na przykład zgłosił zastrzeżenia odnośnie usługi albo ujawniła się wada towaru. W takim przypadku często następuje zgłoszenie reklamacji, którą sprzedawca musi rozpatrzyć w określonym terminie. Jak sprawić, aby konsument nie odszedł niezadowolony? Zrobisz to, wynagradzając mu jego złe doświadczenia. W ramach ciekawego prezentu możesz zaproponować voucher, który zapewni niezwykłe przeżycia, a więc pozostawi po sobie pozytywne emocje. W artykule przyjrzymy się bliżej procesowi reklamacji. Przede wszystkim dowiesz się, jak rozpatrzyć podatkowy aspekt sytuacji, w której przedsiębiorca wręcza klientowi voucher jako prezent w związku z reklamacją towaru lub usługi.
SPIS TREŚCI
Co o reklamacji powinien wiedzieć przedsiębiorca czy sprzedawca?
Uzasadnione niezadowolenie klienta z jakości towaru i usługi może być podstawą do złożenia przez niego reklamacji. Jeśli mamy do czynienia z niezgodnością towaru z umową, np. produkt odbiega stanem od obiecanego, ma wady, wymaga naprawy lub wymiany, to każda z tych sytuacji może samodzielnie stanowić uzasadnioną przyczynę zgłoszenia reklamacji.
Kiedy produkt jest niezgodny z umową – nie posiada właściwości, które zgodnie z umową powinien mieć, ujawniły się jakiegoś jego wady, to kupujący może skorzystać z gwarancji albo rękojmi. Każde z tych rozwiązań uregulowane jest nieco inaczej. Gwarancja przysługuje tylko jeśli została udzielona przez gwaranta (najczęściej producenta). Z kolei skorzystanie z rękojmi możliwe jest zawsze, a odpowiedzialność wobec klienta ponosi sam sprzedawca.
Termin na skorzystanie z gwarancji, rodzaje możliwych do zgłoszenia żądań i czas na załatwienie sprawy wynikają z samego dokumenty gwarancji – najczęściej karty gwarancyjnej. W przypadku rękojmi zasady jej działania wynikają z przepisów prawa, więc wiemy, że sprzedawca musi ustosunkować się do złożonej przez klienta reklamacji w ciągu 14 dni, a jeśli tego nie zrobi, przyjmuje się, że uznał żądanie klienta za zasadne.
Voucher w formie przeżyć – ratunek w przypadku złożenia reklamacji
Częstą sytuacją, w której przedsiębiorcy wręczają klientom prezenty, jest rozpatrzenie reklamacji lub skargi. Reklamacja to nic przyjemnego zarówno dla konsumenta, jak i sprzedawcy. Zajmuje czas i frustruje obie strony. Gdy produkt, który nabył kupujący, posiada wady, konieczne jest podjęcie odpowiednich kroków, na przykład zapewnienie naprawy towaru, wymiany towaru czy zwrotu całości lub części jego ceny.
Oczywiście nie chcesz, żeby konsument w wyniku złożenia reklamacji odszedł niezadowolony i poszukał określonego towaru u innej firmy. Dlatego nawet jeśli cały proces reklamacji przebiega bez zastrzeżeń, warto zwiększyć satysfakcję klienta za pomocą prezentów. Pomoże w tym idealny prezent w postaci vouchera na przeżycie. Taki voucher przede wszystkim wynagrodzi oczekiwanie konsumenta odnośnie wymiany rzeczy, naprawy produktu, prawidłowego wykonania usługi. Pomoże zrekompensować stracony czas i spędzić go w atrakcyjny sposób.
Voucher na prezent w ramach złożenia reklamacji – dlaczego warto?
Prezenty można wręczać klientowi na różne okazje. Sytuacja złożenia reklamacji jest jedną z nich. Voucher prezentowy to gwarancja zwiększenia satysfakcji konsumenta i zatarcia nieprzyjemnego wrażenia wywołanego przez reklamację. Pozwala klientowi spełniać marzenia i przeżywać niezapomniane chwile samodzielnie albo w towarzystwie bliskiej osoby.
Możesz wręczyć albo voucher na konkretną atrakcję, albo zdecydować się na gift voucher, a więc pozwolić konsumentowi samodzielnie wybrać z wielu dostępnych opcji. To wymarzony prezent dla każdego. Czy to weekend w SPA, czy degustacja trunków, czy jazda luksusowym samochodem – mamy vouchery na niemal każde wydarzenie! Obdarowani mogą zrealizować takie prezenty w ciągu dwunastu miesięcy, w wybranej lokalizacji. Będą wniebowzięci i szybko połączą te odczucia z Twoją firmą.
Czy można dodać voucher przekazywany w ramach reklamacji do kosztów uzyskania przychodu?
Trudno jest odpowiedzieć z całą pewnością, czy sprzedawca lub przedsiębiorca, który wydaje swoim klientom vouchery w związku z załatwieniem reklamacji, może zaliczyć taki wydatek do kosztów uzyskania przychodu. Niestety brakuje wyroków sądowych lub interpretacji podatkowych, które jednoznacznie by na to wskazywały.
Każdy przypadek włączania voucherów w koszty uzyskania przychodu trzeba rozpatrywać indywidualnie. Jeśli masz jakiekolwiek wątpliwości w tej kwestii, koniecznie skontaktuj się z doradcą podatkowym!
Voucher na prezent zamiast wymiany towaru – polubowne załatwianie reklamacji
Przekazywanie voucherów jako rodzaj dodatkowej rekompensaty za oczekiwanie na nowy produkt lub w celu zatarcia negatywnego wrażenia wydaje się być podobne do tak zwanego polubownego załatwiania reklamacji. To pozytywne rozpatrywanie reklamacji, co do których nie ma prawnego obowiązku ich uwzględnienia.
Jednak często przedsiębiorca czy sprzedawca, mimo że nie musi, decyduje się na to, żeby zaproponować kupującemu takie rozwiązanie podczas złożenia reklamacji. Chodzi przede wszystkim o to, żeby konsument był zadowolony, a więc nie wyrobił w sobie złego zdania o firmie.
Bonus do reklamacji a koszty reprezentacji przedsiębiorstwa
Organy interpretacyjne oraz sądy administracyjne nieraz uznawały, że wydatki poniesione na polubowne załatwienie reklamacji nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodu, ponieważ wykazują cechy kosztów reprezentacji (więcej na ten temat piszemy w artykule jak rozliczać vouchery dla klientów i kontrahentów). Przykładem tzw. polubownego załatwienia reklamacji, jest uznanie żądania klienta (np. przyjęcie zwrotu/wymiana/wprowadzenie poprawek do sprzedanego produktu), mimo że nie ma ku temu podstaw faktycznych i prawnych, a sprzedawca uznaje reklamację tylko po to, żeby nie stracić zadowolenia klienta.
Prezent dla klienta, który zgłosił zastrzeżenia i oczekuje, aby rozpatrzyć reklamację, to niezwykle miły gest ze strony przedsiębiorcy lub sprzedawcy. W tym przypadku konsument z pewnością go doceni! Zapomni o nieprzyjemnych wrażeniach. Będzie się wypowiadać o firmie w pozytywny sposób. Zrozumie, że błędy się zdarzają każdemu, a liczy się przede wszystkim to, jak sprzedawca zareaguje na takie błędy.
Trudności w interpretacji podatkowej voucherów reklamacyjnych
Mimo negatywnego stosunku organów podatkowych do kosztów polubownego załatwienia reklamacji, wielu doradców podatkowych dopuszcza uznanie bonusów lub upominków wręczanych w związku z koniecznością załatwienia reklamacji do kosztów uzyskania przychodu. Ich zdaniem wykazują one związek z promocją i reklamą – służą przede wszystkim usatysfakcjonowaniu klienta i w efekcie zatrzymaniu go, co niewątpliwie wpływa na wysokość uzyskiwanych przez przedsiębiorcę przychodów, tym samym wpisując się w definicję podatkowych kosztów.
Mając to na względzie, w przypadku wydawania bonusów lub voucherów przy reklamacji klienta wyraźnie podkreślaj, że bonus stanowi rekompensatę oraz zachętę do dalszej współpracy. Dbaj o to, żeby cały upominek, w tym forma jego przekazania, miał na celu promocję Twojej firmy, na przykład poprzez opatrzenie przekazywanego vouchera firmowym logo.
Darmowy webinar podatkowy – poszerz wiedzę, jak rozliczyć voucher prezentowy
Chcesz wiedzieć więcej o tym, jak rozliczać vouchery na prezent? We współpracy z doradczynią podatkową Niną Bartosiewicz przygotowaliśmy webinar podatkowy. Ekspertka odpowiada na więcej pytań dotyczących podatkowych aspektów rozliczania voucherów.
Zapisz się na webinar, a gratis otrzymasz również e-book ze zbiorem wszystkich poruszanych zagadnień w jednym miejscu. Dzięki temu w dowolnej chwili wrócisz do potrzebnych informacji:
Vouchery dla klienta nie tylko na wypadek reklamacji
Zamierzasz podarować klientom vouchery na spełnienie marzeń – czy to jako reklamację, czy z innych powodów? Zajrzyj do naszej oferty, gdzie oferujemy vouchery na przeżycia na każdą okazję, zapewniające niezapomniane emocje. Znajdziesz tam między innymi relaksującą wizytę w SPA, ekstremalną jazdę monster truckiem, podniebny lot balonem, szkolenia o różnej tematyce czy wyjście do eleganckiej restauracji. Zapraszamy!