Pojęcie „wellbeing” często pojawia się, gdy mowa o nowoczesnym prowadzeniu biznesu. Holistyczne podejście do czynników podnoszących poziom satysfakcji w miejscu pracy staje się w ostatnich latach wyjątkowo ważne. Sporo firm zwraca uwagę na to, jak środowisko pracy wpływa na dobrostan pracownika. Podejmowane są różnorodne działania wspierające poczucie bezpieczeństwa i zdrowie psychiczne pracowników. Dzięki temu przedsiębiorstwa, skutecznie dbając o dobre samopoczucie pracownika, szybko osiągają lepsze wyniki finansowe.
Czym jest wellbeing? Jak duże znaczenie odgrywa poczucie szczęścia u pracowników? Jak odpowiednio zadbać o pracowników w swojej organizacji, żeby obniżyć ich poziom stresu i podnieść poziom satysfakcji w miejscu pracy? W jaki sposób podejście wellbeing wpływa na motywację? Na czym polegają programy wellbeing? Sprawdź w artykule.
SPIS TREŚCI
Co oznacza pojęcie wellbeing?
Wellbeing (ang. „well being”, czyli dobre samopoczucie) to holistyczne podejście do człowieka i jego potrzeb. Oznacza wszystko, co jest ważne dla dobrostanu człowieka. Ma wpływ na to, jak dana osoba doświadcza wszystkiego, co ją otacza, a także czy czuje się z tym dobrze. Obejmuje między innymi takie elementy, jak: poczucie zadowolenia, poczucie spełnienia, poczucie bezpieczeństwa, możliwość osiągnięcia sukcesu, przyjazna atmosfera, stan zdrowia, aktywność fizyczna.
Wellbeing w firmie – w tym dobrostan fizyczny, relacje z innymi ludźmi, zdrowie pracowników i odczuwane przez nich pozytywne emocje – odgrywa bardzo ważną rolę w budowaniu zaangażowanych zespołów. Badania przeprowadzone przez Instytut Gallupa jednoznacznie potwierdzają, że dobre samopoczucie pracownika przekłada się na jego efektywność, a tym samym na sukces całej firmy.
W związku z powyższym kultura organizacji powinna na wielu poziomach zwracać uwagę na relacje i oczekiwania pracowników, dbać o budowanie poczucia wspólnoty i pracować nad poczuciem dobrostanu pracownika. Dobre samopoczucie pracowników oznacza wymierne korzyści dla firmy, między innymi satysfakcjonujące wyniki finansowe.
Jak zadbać o dobrostan pracowników? Kilka przykładów
Kiedy w pracy panuje dobra atmosfera, a Twój pracownik czuje się dobrze zarówno fizycznie, jak i psychicznie, kieruje nim większa chęć do wykonywania zadań. Jego zaangażowanie wzrasta, tak samo pragnienie osiągnięcia sukcesu. Warto odpowiednio zadbać o potrzeby pracowników i ich dobre samopoczucie, a tym samym o wellbeing w firmie.
Zdrowie pracowników jest najważniejsze – wellbeing fizyczny
Stan fizyczny ma ogromne znaczenie dla funkcjonowania każdego człowieka, więc powinien znaleźć się wśród priorytetów w firmie. Osoba, która czuje się zdrowo, ma dużo energii i radości życia, chętniej podejmuje nowe wyzwania, podchodzi do życia z humorem i entuzjazmem. Bez zdrowia fizycznego nie ma zdrowia psychicznego.
Zwracaj uwagę na wystarczający odpoczynek w trakcie i po pracy. Jednocześnie postaraj się, żeby pracownicy nie zaniedbywali aktywności fizycznej. Daj im możliwość skorzystania z dobroczynnego ruchu. Możesz na przykład zainwestować w karnet do siłowni albo organizować regularnie wyjścia sportowe. Takie aktywności szybko redukują stres i wzmacniają relacje w zespole.
Na wellbeing fizyczny składa się nie tylko aktywność fizyczna, ale również takie benefity, jak prywatna opieka medyczna czy zdrowe odżywianie (np. owocowe czwartki). Dołóż starań, żeby zachęcić swoich pracowników do zadbania o zdrowy styl życia. Wszyscy na tym skorzystają!
Społeczność i poczucie przynależności – wellbeing w społeczności
Ludzie lubią przynależeć do grupy, czuć się częścią większej całości, być istotnym elementem w życiu społecznym firmy. Chcą potwierdzenia, że uczestniczą w czymś wartościowym i mają obok siebie innych, którzy podzielają ich wartości i zaangażowanie. Bez więzów z innymi nie ma poczucia bezpieczeństwa.
Dzięki budowaniu wspólnoty firma staje się atrakcyjnym miejscem pracy, gdzie panuje dobra atmosfera, a pracownicy wiedzą, że są ważni. Zmniejsza też szanse na wypalenie zawodowe w zespole. Dlatego staraj się wspierać wspólne inicjatywy pracowników. Na przykład daj pracownikom szansę na uczestniczenie w akcjach charytatywnych i innych aktywnościach spajających wspólnotę.
Czy dbanie o wellbeing w firmie to konieczność?
Branie pod uwagę oczekiwań pracowników i dbałość o wellbeing nie stanowi odgórnego obowiązku w firmie. Pamiętaj, nikt nie zmusi Cię, żeby wprowadzić wellbeing pracowników. Jednak czemu tego nie zrobić, skoro wszyscy bez wyjątku skorzystają? Jego wpływ na wyniki firmowe jest na tyle znaczny, że lepiej nie ignorować takich możliwości.
Zdecydowanie warto zadbać o wellbeing pracowników w swojej firmie. Planując działania, koniecznie weź pod uwagę różnorodność pracowników. Mają różne potrzeby, inaczej odczuwają świat, co innego zachęca ich do aktywności. Zidentyfikowanie oczekiwań pracowników i świadomość emocji, jakie ich przepełniają, pozwoli Ci efektywnie współpracować z cały zespołem i osiągać więcej.
Najlepsze programy wellbeing na świecie
Programy wellbeingowe w firmie powinny odpowiadać na potrzeby pracowników, dlatego nie ma tutaj jednego przepisu na sukces. Niemniej warto brać przykład od najlepszych:
Work-life balance u giganta z Doliny Krzemowej
Najlepsze przedsiębiorstwa prześcigają się w pomysłach, jak zadbać o dobrostan pracowników. Warto wspomnieć chociażby o Google. Tam pracownicy mogą liczyć na ogrom benefitów skupiających się na work-life balance (równowadze między życiem zawodowym i prywatnym) oraz zdrowiu fizycznym i psychicznym. Ludzie mogą między innymi liczyć na zdrowe i pyszne przekąski w miejscu pracy, strefy wellness czy urlopy rodzicielskie. Nawet pozwala im się zabierać psy do pracy! Firma kładzie też nacisk na elastyczne godziny pracy, żeby dostosować je do stylu życia danych osób i pozwolić im na samorealizację.
Społecznie zaangażowani pracownicy
Z kolei Deloitte odpowiada na potrzeby pracowników w trzech obszarach: zaangażowany umysł, pełne energii ciało, poczucie celu. Kładzie duży nacisk na chęć społecznego zaangażowania się, dlatego oferuje takie aktywności, jak szkolenie z pierwszej pomocy czy udział w charytatywnym biegu. Wspiera zdrowie pracowników, organizując pikniki sportowe lub Dzień Zdrowia, a także prowadząc platformę grywalizacyjną, gdzie można się zaangażować w wybrany sport. Skupia też swoich pracowników w grupach zainteresowań, na przykład na spotkaniach z planszówkami.
Jak wdrożyć programy wellbeing?
Chcąc wprowadzić wellbeing w firmie, zacznij od przyjrzenia się, jak wygląda stan obecny. Czy pracownicy są zadowoleni z tego, co robią? Jak częsta jest rotacja pracowników i z czego ona wynika? Czy pojawiały się skargi odnośnie atmosfery w pracy i trudności w samorealizacji? Porozmawiaj spokojnie z każdym członkiem zespołu, żeby ustalić szczegóły.
Następnie rozpocznij planowanie zmian. Przede wszystkim weź pod uwagę oczekiwania pracowników. Ludzie różnią się od siebie pod względem tego, co jest dla nich ważne. Działania, które się sprawdzają w przypadku niektórych osób, niekoniecznie przełożą się na innych. Zidentyfikuj potrzeby, biorąc pod uwagę różnorodność pracowników.
Jeżeli już wiesz, czego chcą ludzie, oszacuj budżet, jaki firma przeznaczy na wellbeing. Posiadając wiedzę na temat środków finansowych, opracuj plan działania. Zadbaj o holistyczne podejście. Skup się na różnych obszarach aktywności, żeby zadowolić pracowników mających różne oczekiwania.
Kiedy wdrożysz już odpowiednie programy wellbeing, starannie obserwuj efekty. Pytaj ludzi o ich opinie. Sprawdź, co warto zmienić albo z czego zrezygnować. Możliwe, że któreś z działań nie przynosi efektów, więc szkoda na nie wydawać środki z budżetu.
Czy wellbeing pracowników przekłada się na wyniki biznesowe firmy?
Wellbeing przekłada się na dobre samopoczucie i zdrowie psychiczne pracowników. Zadowolona z życia osoba ma w sobie więcej energii i chęci do działania, jest w stanie zrobić więcej i lepiej. W związku z tym wellbeing faktycznie w dużym stopniu wpływa na wyniki biznesowe firmy. To inwestycja, która szybko się zwraca.
Wyższe zaangażowanie pracowników
Szczęśliwi pracownik to zaangażowany pracownik. Sam z siebie staje się bardziej aktywny, podejmuje nowe inicjatywy, szuka kolejnych wyzwań. Wkłada wiele serca w to, żeby firma funkcjonowała jak najlepiej. Jeżeli czuje się dobrze i wie, że jego pomysły będą docenione, chce mu się działać. W końcu czemu nie, skoro ma z tego mnóstwo satysfakcji!
Motywacja i poczucie sensu
Pozytywna atmosfera w firmie i skuteczne budowanie poczucia wspólnoty sprawia, że pracownik widzi sens w tym, co robi. Lubi swoją pracę i dostaje dowody, że ma ona znaczenie. Poczucie sensu podnosi satysfakcję z wykonywanych obowiązków i motywuje do tego, żeby przekraczać granice i osiągać kolejne sukcesy.
Dobrostan pracowników a prezenty i nagrody
Ważnym elementem wpływającym na dobrostan pracowników jest zadbanie o prezenty i nagrody. W końcu każdy chciałby być doceniany i wyróżniany za dobrze wykonane zadanie lub przyciągnięcie nowego klienta. Każdy też lubi dostawać prezenty z okazji urodzin, jubileuszu w pracy, świąt Bożego Narodzenia czy ślubu. Wystarczy drobny upominek, żeby pracownik poczuł pozytywne emocje.
Znakomitą formą nagrody czy prezentu są vouchery podarunkowe. Dzięki nim wręczysz pracownikom spełnienie marzeń – i to dosłownie! Wymienią voucher na jedną z wielu niesamowitych atrakcji, która dostarczy im wspomnień na długie lata. Lot balonem, jazda gokartem, wizyta w SPA, elegancka kolacja, skok na linie… Możliwości jest mnóstwo! Obdarowana osoba wybierze coś, o czym od dawna marzyła, ale szkoda jej było na to środków. Połączy przeżyte emocje z firmą, od której dostała taki upominek.
Teraz już wiesz, dlaczego warto wprowadzić wellbeing w swojej organizacji i jak zrobić to z głową. Pamiętaj, z poczuciem dobrostanu pracownika wiąże się wiele nieprzecenionych korzyści dla każdej firmy. Jeżeli szukasz rozwiązań jak najlepiej pasujących do oczekiwań pracowników, koniecznie zajrzyj do naszej oferty. Z przyjemnością pomożemy Ci zaplanować działania, które przyniosą efekty.