Zwycięzcy grywalizacji w Katalogu Marzeń

Jak sprawić, żeby pracownicy byli zmotywowani, zaangażowani i lojalni? To pytanie zadaje sobie mnóstwo pracowników działów HR i pracodawców. Kolejne benefity, pakiety sportowe i opieka medyczna, to dają już niemal wszyscy. Dlatego coraz częściej specjaliści od kapitału ludzkiego sięgają po narzędzia, które niekoniecznie kojarzą się z biznesem. 

My też po nie sięgnęliśmy i zaprojektowaliśmy w Katalogu Marzeń grę, która miała nam pomóc budować kulturę organizacyjną. Jak podeszliśmy do grywalizacji, jak przebiegała gra i czy pomogła nam osiągnąć cel? Postanowiliśmy podzielić się naszym doświadczeniem. 

Czym jest grywalizacja i w czym może Ci pomóc?

Grywalizacja to mechanizm, którego celem jest zbudowanie zaangażowania uczestników. Najlepiej zaprojektowane gry sprawiają, że gracze całkowicie zanurzają się w stworzonym świecie, realizując kolejne zadania i zdobywając nagrody. Właśnie ta moc angażowania i sposób podawania informacji przez zabawę sprawiają, że grywalizacja może być również skutecznym narzędziem w rękach pracodawcy, który chce budować kulturę organizacji. 

Dobrze zaprojektowana grywalizacja to wyzwanie dla pracowników, które może sprawić, że codzienne obowiązki będą wykonywane z innym nastawieniem. Firmy coraz częściej wykorzystują mechanizmy gry, by zwiększać efektywność pracowników, mobilizować do większej sprzedaży i szukać oszczędności. 

My postanowiliśmy stworzyć grę, która pomoże członkom zespołu lepiej poznać wartości firmy, a tym samym wzmocni kulturę organizacji.

Jedną z kluczowych zalet grywalizacji jest to, że sam mechanizm wcale nie musi być skomplikowany. Do zrobienia gry nie potrzebujesz specjalistycznej wiedzy, bo najważniejszy jest pomysł i zadbanie o kilka kluczowych elementów: 

  • zadania – konkretne czynności, które gracze będą musieli wykonać, a które zbliżą nas do osiągnięcia celu; 
  • feedback – każdy gracz powinien na bieżąco wiedzieć, czy zaliczył zadanie i zdobył punkty w grze, 
  • nagrody – coś, o co warto powalczyć. 

Nasz pomysł na grę zainspirowaną wartościami firmy 

Naszą grę stworzyliśmy wewnętrznie, angażując 3 osoby z zespołu: 

  1. People & Culture Manager – osobę, która pilnowała, żeby gra realizowała cel, jakim było wzmocnienie kultury organizacyjnej i wdrażanie wartości firmy w życie
  2. Content Specialist – osobę, która była odpowiedzialna za zaprojektowanie gry, komunikatów, które były atrakcyjne wizualnie i spójne z głosem marki. 
  3. Front-End Developer – osobę, która zajęła się zaprogramowaniem aplikacji, tutaj przydały się też kompetencje Back-End, ponieważ całe programowanie spoczęło na barkach jednej osoby. 

Założenia były proste: 

  1. tworzymy gang – grupę osób, które łączą wspólne wartości, 
  2. potęgi (czyli nasze wartości) zilustrowaliśmy, tak powstały “Potęgusie” 
  3. Przygotowaliśmy zadania i aplikację.  
  4. Co tydzień wysyłaliśmy graczom wyzwania, które były “powtórką” z wartości i skłaniały do działania w duchu czterech potęg. 
  5. Wyłoniliśmy zwycięzców, którzy mieli najwięcej punktów i wspólnie świętowaliśmy ich (i nasz) sukces. 
Grywalizacja Katalogu Marzeń - logo Gangu Potęgusiów

Ile kosztuje grywalizacja dla firmy? 

Nie licząc przepracowanych godzin członków zespołu, całą grywalizację zmieściliśmy w kwocie 2 tysięcy złotych. Większość z tej sumy „pochłonęły” nagrody, dlatego śmiało możemy stwierdzić, że da się nawet taniej i wszystko zależy od celu, jaki sobie postawimy.  

Co warto wziąć pod uwagę, przy szacowaniu budżetu grywalizacji? Jeśli chcesz stworzyć aplikację dla zespołu wzorowaną na naszej grze, zaplanuj, ile chcesz przeznaczyć na:  

  1. Nagrody. 
  2. Dostęp do narzędzi (np. serwerów, domeny, systemu do mailingu, oprogramowania graficznego) – w zależności od tego, czego w firmie nie ma, a co konieczne jest do przeprowadzenia gry. My w większości korzystaliśmy z rozwiązań, w których pracujemy na co dzień, a były to:
    1. Get Response – do wysyłki maili, 
    2. serwer i domena – adres, pod którym dostępna była aplikacja, to był koszt jednorazowy,
    3. programy graficzne – do projektowania gry, zadań, dyplomów i nagród. 
  3. Pracę zespołu i ewentualne wsparcie z zewnątrz (np. jeśli nie masz w zespole programisty). 

Grywalizacja w firmie wymaga czasami napisania aplikacji

Wartości firmy w grze 

Omówiliśmy aspekty techniczne, czas zatem przejść do tego, jak stworzyć grę, która wspiera kulturę organizacji. Pierwszym krokiem będzie zdefiniowanie wartości. Warto podejść do tych definicji precyzyjnie i konkretnie. Jeśli wartością w firmie ma być „innowacyjność”, to napisz konkretnie, jakie zachowania będą jej przejawem. 

Po co? Ponieważ hasła, nawet te najpiękniejsze i najbardziej górnolotne, nic nam nie mówią. „Elastyczność”, „dbałość o tradycję”, „kreatywność” – każdy z nas może je rozumieć inaczej, a jeśli oczekujesz konkretnych zachowań, musisz podać pracownikom równie konkretne przykłady. 

Nasze wartości to: 

  • potęga pozytywnego nastawienia 
  • potęga sprawczości
  • potęga relacji
  • potęga postępu

Zdefiniowaliśmy je dokładnie w naszym Culture Booku

Jak Ty możesz wykorzystać grywalizację? 

Grywalizacja może wspierać zespoły HR w budowaniu kultury organizacji, onboardingu i wprowadzaniu pracownika w obowiązki służbowe. Świetnie sprawdza się przy wzmacnianiu pozytywnych zachowań, jako sposób na regularne docenianie. 

Mechanizm gry jest dość prosty, najwięcej trudności możesz napotkać: 

  1. przy budowaniu świata gry, który będzie spójny i angażujący. Wprowadziliśmy aplikację, żeby każdy z graczy mógł śledzić swój postęp, bo liczenie punktów na arkuszu w Excelu nie spełniłoby warunku udzielenia feedbacku. 
  2. przy wyborze nagród. Nagrody muszą być atrakcyjne, motywować do wzięcia udziału w grze. Pamiętaj, że gra spełnia cele biznesowe, które niekoniecznie będą pokrywały się z celami osobistymi graczy. Pracownicy raczej nie będą uczestniczyli w zabawie po to, by poznać wartości firmy i nauczyć się działać zgodnie z duchem organizacji. Potrzebują bodźca, który będzie spełniał ich osobiste potrzeby. Taką nagrodą może być np. voucher na fantastyczną przygodę. 

Chcesz skorzystać z naszego doświadczenia i przygotować własną grywalizację? Zapraszamy do kontaktu! 

Zadania w grze, które wspierały kulturę organizacji

Sukces czy lekcja? Jak gra wpłynęła na zespół?

Ciekawi Cię, czy grywalizacja pomogła nam zrealizować cel? Zgodnie z naszymi wartościami, każde działanie oceniamy jako „sukces” albo „lekcję”. Gra była mieszanką tych elementów, ale najważniejsze jest to, że grywalizację chcemy zrobić ponownie. 

Możesz dowiedzieć się więcej, bo przygotowaliśmy raport z całego projektu grywalizacji. Pobierz pełną prezentację, z której dowiesz się: 

  • jak zmierzyliśmy zaangażowanie pracowników (przedstawimy Ci statystyki z aplikacji i mailingu), 
  • co zespół sądzi o grze (poznasz wyniki ankiety), 
  • co zrobilibyśmy inaczej, czyli jakie lekcje wyciągnęliśmy z „Gangu Potęgusiów”.

Pobierz prezentację o grywalizacji w Katalogu Marzeń

Monika Suchodolska

Content Specialist

Uwielbiam oglądać wschód słońca z kubkiem mocnej kawy i w dobrym, kocim towarzystwie. Dzielę marzenia na te małe, które staram się spełniać codziennie. Zaliczam do nich drobne przyjemności, dobrą literaturę, wciągające seriale i pyszne jedzenie. Marzenia przez duże „M” to z kolei podróże, najlepiej spontaniczne.

Zostaw odpowiedź