Mężczyzna wręcza zwycięzcy nagrodę w konkursie w postaci pucharu z gratulacjami
ZAPYTAJ O OFERTĘ podatki

Vouchery jako nagrody w konkursie – opodatkowanie

Konkursy to niezwykle przyjemne i skuteczne narzędzie. Szczególnie dobrze sprawdzają się w motywowaniu pracowników, między innymi w programach wsparcia sprzedaży. O powodzeniu konkursów decydują jasne i zrozumiałe zasady, skuteczna promocja, ale przede wszystkim — atrakcyjne nagrody. Nasi Klienci bardzo często wybierają vouchery jako nagrody w konkursie. Wykazywanie ich w ewidencjach księgowych i opodatkowanie takich nagród często powoduje wątpliwości u organizatorów konkursów. Rozwiejmy je!

Czy wydatki na nagrody stanowią koszty uzyskania przychodu?

Zacznijmy od podstawowej zasady. Wydatki na nagrody mogą stanowić dla przedsiębiorcy koszty uzyskania przychodu. Warunkiem jest, żeby tematyka konkursu, sposób informowania o nim czy też warunki, na jakich można wziąć w nim udział, są dla przedsiębiorcy formą prezentacji, reklamy i promocji, czyli w pośredni lub bezpośredni sposób wpływają na jego przychody. Więcej o różnicach w kosztach reprezentacji oraz reklamowo-promocyjnych przeczytasz w artykule.

Vouchery jako nagrody w konkursieW przypadku nabycia przez przedsiębiorcę voucherów jako nagród, które przekaże zwycięzcom organizowanych przez siebie konkursów, o możliwości zaliczenia wydatków na vouchery do kosztów uzyskania przychodu, decyduje przede wszystkim: związek organizowanego konkursu (m.in. tematyka) z prowadzoną przez przedsiębiorcę działalnością gospodarczą oraz wpływa na osiągane przez niego przychody. Najłatwiej cel ten osiągnąć, jeśli konkurs zmierza do promocji marki przedsiębiorcy, reklamy sprzedawanych przez niego produktów czy też zwiększa zasięg jego rozpoznawalności wśród aktualnych i potencjalnych klientów.

 Jeżeli tematyka konkursu, sposób informowania o nim czy też warunki, na jakich można wziąć w nim udział, są dla przedsiębiorcy formą prezentacji, reklamy i promocji, to wydatki na nagrody będą stanowiły dla niego koszty uzyskania przychodu.

Kiedy wygrana w konkursie jest zwolniona z podatku dochodowego?

Zasadą jest, że nagrody przekazywane klientom stanowią dla nich przychód podlegający opodatkowaniu. Niemniej nagrody przekazywane w konkursach mogą korzystać z jednego z dwóch zwolnień z PIT – do 2000 złotych albo do 200 złotych. Od czego zależy wysokość limitu? 

  • Zwolnienie z PIT do 2000 zł dotyczy nagród przekazanych w ramach konkursów o konkretnej tematyce (organizowanych z konkretnych dziedzin), albo organizowanych i ogłaszanych przez konkretne środki przekazu (media), albo nagród dotyczących sprzedaży premiowej.
  • Zwolnienie z PIT do 200 zł dotyczy nagród przekazanych na cele promocji i reklamy. Nie jest uzależnione od formy konkursu, jego tematyki czy też sposobu ogłoszenia. 
vouchery jako nagrody w konkursie -  można rozważyć zastosowanie jednego z dwóch zwolnienia z PIT – zwolnienia do 2000 zł oraz zwolnienia do 200 zł

Nagrody w konkursie w świetle prawa

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT zwolnieniu podlega:

  • wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja),
  • wartość wygranych w konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu,
  • wartość nagród związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług, 

jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 2000 zł.

 O ile organizowane przez przedsiębiorcę konkursy spełniają wskazane wyżej warunki albo mamy do czynienia ze sprzedażą premiową, to wydawane w związku z nimi nagrody będą podlegały zwolnieniu z PIT. Warto zwrócić uwagę, że konkursy z innych dziedzin niż nauka, kultura, sztuka, dziennikarstwo lub sport, nie tylko powinny być ogłoszone przez środki masowego przekazu, ale również przez nie zorganizowane – czyli ze zwolnienia skorzysta wygrana w konkursie organizowanym i ogłaszanym przez rozgłośnię radiową, ale nie przedsiębiorca, który tylko wykupił reklamę konkursu w radiu. Ważna informacja – mimo że przepis nie wymienia wprost internetu jako preferowane medium, to organy podatkowe dopuszczają, aby ze zwolnienia skorzystały również środki masowego przekazu działające w internecie (tak m.in. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 6.04.2023 r., sygn.  0112-KDIL2-1.4011.140.2023.1.TR). 

Jeśli jednak organizowane przez przedsiębiorcę konkursy nie spełniają opisanych warunków, to pozostaje jeszcze jedna możliwość, czyli, zastosowania zwolnienia z art. 23 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT. Zwolnienie dotyczy nieodpłatnych świadczeń, do wartości 200 zł przekazanych w związku z promocją lub reklamą przedsiębiorcy. Mimo że w wydawanych interpretacjach organy podatkowe wciąż kwestionują prawo do stosowania tego zwolnienia do konkursów, to sądy administracyjne potwierdzają, że o ile konkurs i wydawana w nim nagroda wykazują związek z promocją lub reklamą przedsiębiorcy, to istnieje możliwość zastosowania zwolnienia z art. 23 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT (tak m.in. NSA w wyroku z z 19.10.2021 r., sygn. akt II FSK 192/19). związku z promocją lub reklamą przedsiębiorcy. Organy podatkowe w wydawanych przez siebie interpretacjach obejmują jednak stanowisko, że w przypadku konkursów to zwolnienie nie ma zastosowania. Co ciekawe, sądy administracyjne uznają możliwość zastosowania tego zwolnienia również do nagród w konkursach (jeśli celem konkursu była promocja lub reklama).

Mężczyzna gratuluje zwycięzcy konkursu
Organizacja konkursów z atrakcyjnymi nagrodami przynosi firmom wymierne korzyści i umacnia relacje pracownikami lub partnerami biznesowymi

Vouchery jako nagrody w sprzedaży premiowej

Sprzedaż premiowa to w dużym uproszeniu sprzedaż połączoną z wydawaną premią, np. przekazanie nagrody za dokonanie zakupu konkretnej liczby produktów sprzedawcy. Organy podatkowe i sądy administracyjne rozumieją pojęcie sprzedaży premiowej na tyle szeroko, że mieszczą się tam również premie i nagrody za polecenie produktów sprzedawcy, programy lojalnościowe, otrzymanie dodatkowych sztuk produktów lub nagród za zrealizowanie zakupu określonych towarów w określonej liczbie lub o określonej wartości. Celem sprzedaży premiowej powinno być przede wszystkim motywowanie klienta do zwiększenia zakupów, intensywniejszego korzystania z oferty przedsiębiorcy czy zwiększenie lojalności i zainteresowania jego produktami.

Aktualnie nie ma większych wątpliwości, że wydatki na zakup nagród wydawanych w ramach sprzedaży premiowej stanowią dla przedsiębiorcy koszty podatkowe. Wynika to wprost z celu organizowania akcji premiowej – promocja, reklama oraz zwiększenie sprzedaży produktów przedsiębiorcy, a tym samym osiągnięcie przez niego większego przychodu.

Stworzyliśmy specjalną stronę, na której dowiesz się, jak wykorzystać vouchery na przeżycia w programach wsparcia sprzedaży, loteriach i konkursach

Darmowy webinar podatkowy — poszerz swoją wiedzę!

We współpracy z Panią Niną Bartosiewicz przygotowaliśmy webinar podatkowy, w którym jako doradczyni podatkowa odpowiada na więcej pytań dotyczących podatkowych aspektów rozliczania voucherów. Zapisz się na webinar, a gratis otrzymasz również e-book ze zbiorem wszystkich poruszanych zagadnień w jednym miejscu. Dzięki temu będziesz mógł wrócić do potrzebnych informacji w razie potrzeb!

Vouchery jako nagrody w konkursie. 

Może Ci się przydać! Ważne stanowiska organów podatkowych i sądów administracyjnych, na które powołujemy się w artykule:

–  interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 2.032010 r., sygn. IPPB5/423-857/09-2/AM;

– wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21.08.2019 r., sygn. akt II FSK 2958/17,

– wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 19.10.2021 r., sygn. akt II FSK 192/19,

– interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 6.04.2023 r., sygn.  0112-KDIL2-1.4011.140.2023.1.TR,

– interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22.05.2023 r., sygn. 0112-KDIL2-1.4011.236.2023.2.KF.

Nina Bartosiewicz

Doradca podatkowy iDesk Group

Absolwentka prawa oraz stosunków międzynarodowych, jest doradcą podatkowym oraz posiada certyfikat głównego księgowego wydany przez Stowarzyszenie Księgowych w Polsce. W ramach własnej praktyki zawodowej doradza w zakresie prawa podatkowego polskim i zagranicznym przedsiębiorcom.

Koszty i podatki od prezentów

Ręce sięgające po nagrodę w konkursie dla pracowników

Voucher jako nagroda w konkursie organizowanym dla pracowników lub zleceniobiorców

Koszty i podatki od prezentów

Konkursy organizowane przez pracodawców w miejscu pracy stają się coraz bardziej popularnym narzędziem motywacyjnym, które przyciąga uwagę zarówno pracowników, jak i liderów.
> czytaj dalej

Koszty i podatki od prezentów

Dwie kobiety omawiają podatki w zakresie rozliczania prezentów dla pracowników

Jak rozliczyć prezent dla pracownika? Najczęstsze błędy. Webinar

Koszty i podatki od prezentów

Firmy decydują się na vouchery coraz częściej, jako że łatwo dopasować je nawet do bardzo zróżnicowanej grupy docelowej. Rozliczanie ich jest bardzo proste, choć czasami pojawiają się wątpliwości. Rozwiewa je [...]
> czytaj dalej

Koszty i podatki od prezentów

Mężczyzna wręcza voucher na prezent kobiecie, z którą współpracuje

Vouchery dla klientów i kontrahentów – jak je rozliczać?

Koszty i podatki od prezentów

Chcesz podarować voucher na spełnienie marzenia klientom lub partnerom biznesowym? Zobacz, czy możesz wliczyć je w koszty.
> czytaj dalej