Magiczna formuła na motywowanie pracowników

Żadnemu menedżerowi nie trzeba tłumaczyć, dlaczego motywowanie pracowników jest ważne. Ale jak o nią zadbać? Co na nią wpływa? Internet jest pełen dobrych rad: 14 sprawdzonych strategii na zmotywowanie pracownika, 6 sposobów na zadbanie o motywację pracownika, top 9 czynników wpływających na motywację pracownika, itd., itp. Warto jednak podejść do tematu motywacji inaczej. Zamiast stosowania „złotych rad”, proponujemy podejście oparte o badanie indywidualnego profilu motywacji.  

Co motywuje pracownika?

Każdy człowiek jest inny. Ma inne potrzeby, temperament, wartości, cele. Nie powinno więc nikogo dziwić, że coś takiego, jak magiczny sposób na wysoką motywację pracowników, nie istnieje. Dla jednej osoby kluczowe będzie to, aby pracować w warunkach pozwalających na komfortowe godzenie pracy z życiem osobistym. Dla drugiej ważna będzie stabilność i przewidywalność. Dla trzeciej najistotniejszy będzie system wynagradzania powiązany z osiągnięciami w pracy. Z badań przeprowadzonych w skali globalnej przez Instytut Gallupa na próbie ponad miliona pracowników wynika, że wśród najważniejszych czynników wpływających na motywację są dobre relacje z bezpośrednim przełożonym, znajomość oczekiwań wobec pracownika, posiadanie narzędzi niezbędnych do wykonywania pracy, możliwość codziennego wykonywania w pracy tego, co się robi najlepiej. Z kolei według polskich badań prowadzonych przez zespół Niemczyk, Niemczyk, Mądry na próbie 1572 osób z 61 przedsiębiorstw na liście 10 najważniejszych motywatorów znajdują się m.in. poczucie docenienia zaangażowania i sukcesów, dobra atmosfera w miejscu pracy, jasno i konkretnie określone cele i zadania, pewność zatrudnienia oraz możliwość podnoszenia kwalifikacji. 

Skąd mam wiedzieć, co motywuje mojego pracownika?

Skoro tych czynników jest tak wiele, to jak zbadać co motywuje konkretnego Tomasza, Jacka, Annę lub Kasię? Najprostszym sposobem jest zwykła rozmowa. Przy okazji rocznego podsumowania, ustalania planu rozwoju czy dedykowana temu konkretnemu tematowi. Jak taką rozmowę poprowadzić? Nie jest wskazane, aby pytać wprost „co motywuje Cię do pracy?”. Tak zadane pytanie brzmi, kolokwialnie mówiąc, „interesownie”. Może pozostawić wrażenie, że naszym nadrzędnym celem jest to, aby pracownik realizował swoje zadania szybciej, efektywniej, sprawniej. W takim sposobie patrzenia na pierwszy plan wysuwa się sama praca, a nie człowiek, który ją wykonuje.

Co jest dla Ciebie ważne w pracy

Zdecydowanie lepiej zabrzmi pytanie „co jest dla Ciebie ważne w pracy” czy „co sprawia, że dobrze Ci się pracuje”. Warto pytać także o to, co daną osobę denerwuje, czego nie lubi, co ją rozprasza. Dzięki temu dowiemy się, co eliminować lub jakich zachowań, które mogłyby wpłynąć potencjalnie destrukcyjnie na motywację, unikać. Pytania zadane w tej formie stawiają w centrum uwagi człowieka. Samo ich zadanie pozwoli odczuć pracownikowi, że jest dla nas ważny, że jego komfort pracy ma dla nas znaczenie.

Indywidualny profil motywacji pracownika

Dobrą praktyką jest wplecenie rozmowy mającej na celu rozpoznanie profilu motywacyjnego danej osoby w proces onboardingowy. Dlaczego? Ponieważ w pierwszych dniach, tygodniach w nowej pracy wewnętrzna motywacja jest najwyższa. Jeśli na start współpracy dowiemy się, co pozytywnie wpływa na motywację danej osoby, to będziemy w stanie utrzymać ją na wysokim, początkowym poziomie. W opisanym powyżej podejściu jest jednak mały haczyk. Zadziała tylko wtedy, jeśli faktycznie wcielimy w życie działania adresujące potrzeby pracowników, o których dowiemy się z rozmowy z nimi. W przeciwnym wypadku efekt może być odwrotny do zamierzonego. 

Dla czytelników magazynu HR Business Partner przygotowaliśmy prezent: narzędzie do badania indywidualnego profilu motywacji. Mogą je Państwo pobrać ze strony, wydrukować i wykorzystać podczas rozmowy z pracownikiem. Zapraszamy!

To pierwszy tekst z cyklu trzech artykułów, w których dzielimy się z Państwem naszymi doświadczeniami w zakresie budowania motywacji i zaangażowania u pracowników. W kolejnym znajdziecie pomysły na to jak sprawić, aby pracownik poczuł, że jest prawdziwie doceniany. Zachęcamy do uważnego czytania.

Artykuł został opublikowany w magazynie HR Business Partner.

Zostaw odpowiedź